Despre cum putem construi o lume mai bună cu ajutorul educației prin joacă

Ne dorim tot ce e mai bun pentru copiii noștri iar asta se traduce și în faptul că ne dorim ca ei să știe cât mai multe lucruri. Ne dorim să învețe și vrem pentru ei un viitor mai bun , dar, adesea, privim lucrurile dintr-o perspectivă greșită. Credem că viitorul copilului depinde de cât de multe știe azi și uităm că memoria e limitată și lumea se schimbă cu viteza luminii. Avem nevoie să învățăm să ne adaptăm la aceste schimbari și să-i învățăm și pe copii să se adapteze. Pentru a se adapta mai ușor la schimbările din jurul lor, copiii au nevoie să își pastreze vii curiozitatea și dorința de a învăța. Școala se termină la o anumită vârstă, dar învățarea nu. Pentru a ne fi bine, ar trebui să învățăm lucruri noi pe tot parcursul vieții și de aceea cred că cea mai importantă achiziție a copilului mic ar trebui să fie dorința de a învăța. Dacă ne concentrăm pe asta, rezultatele nu vor înceta să apară. Atât cele pe termen lung, cât și cele pe termen scurt.

Vestea bună este că dorința de a învăța și curiozitatea nu sunt, de fapt, noi. Din punctul meu de vedere, toți ne naștem cu ele. Provocarea e să nu le pierdem pe parcurs. Din păcate, dorința de a învăța scade adesea atunci când copilul este forțat să învețe într-un cadru rigid și sobru. Soluția este educația prin joacă, dar aceasta e relativ puțin abordată, mai ales la noi. Programa e încărcată și, prea des, pare că profesorii au mai degrabă misiunea de a bifa faptul că au mai predat ceva. Nu mai rămâne timp de joacă. În aceste condiții, putem aștepta ca lucrurile să se schimbe sau putem lucra pe alte planuri oferindu-i copilului oportunitatea de a învăța și prin joacă având ca obiectiv să îl incurajăm să iubescă procesul de învățare și nu doar să acumuleze azi cunoștințe noi pe care, poate, mâine le va uita.

În funcție de locul în care ne aflăm, e posibil ca acest lucru să fie dificil. Dacă locuim într-un oraș mare, poate fi o provocare să mai ducem copilul și la o activitatea extra. Drumul lung e obositor și deloc plăcut. Oricât de atractiv ar fi jocul, când copilul e obosit nimic nu mai e la fel de plăcut. În același timp, dacă locuim într-un oraș mic sau la țară, e posibil să nu avem acces la astfel activități.

Desigur se mai pune și problema suprasolicitării copilului. Auzim și citim adesea despre copii care sunt înscriși la o mulțime de activități și nu mai au timp pentru nimic, nu mai au timp să fie copii. Totuși, eu cred că învățarea prin joacă nu suprasolicită copilul. Tocmai pentru că la bază e joaca. Copilul se joacă și în timpul ăsta și invață. Copilăria nu se oprește, ci se continuă frumos prin învățarea prin joacă.

Așadar, cum putem să îi oferim copilului oportunitatea de a învăța prin joacă? E mai simplu decât credem. Soluția poate fi școala de engleză online Novakid. Da, știu, după 2 ani de pandemie și școală pe computer, multora ne creste tensiunea doar când auzim cuvantul online, doar că Novakid nu se compară deloc cu ceea ce s-a experimentat în acești doi ani. Este o școală altfel, mai exact, școala de limbă engleză nr. 1 din Europa (pentru copii cu vârste între 4 și 12 ani) de cursurile căreia au beneficiat deja peste 500 000 de elevi, din aproape 50 de țări. Prin urmare, voi încerca să analizez mai jos care sunt avantajele și dezavantajele lecțiilor online, precum și ale învățării prin joacă și, la final, vă voi povesti și despre experiența noastră cu Novakid România.

Avantajele lecțiilor online:

  • Lecția se desfășoară acasă și în acest fel nu mai pierdem timpul pe drum. În cazul nostru, asta înseamnă să câștigăm aproximativ o oră și jumătate, poate chiar mai mult, în funcție de trafic. Dincolo de faptul că un drum așa lung e obositor și pentru copii și pentru adulți, mulți nu avem acest timp, iar dacă îl avem poate că preferăm să-l petrecem altfel decât într-o mașină.
  • Avem acces la lecții din orice loc ne-am afla, atât timp cât avem internet și un dispozitiv potrivit. În ceea ce îl privește pe acesta din urmă, e de preferat să fie un computer, dar putem folosi și o tabletă. În același timp, avem acces la profesori pe care, altfel, ar fi dificil să-i întâlnim. Spre exemplu, la Novakid asta se traduce în faptul că cel mic poate învăța limba engleză cu un vorbitor nativ.
  • Asigurăm continuitatea învățării. Mai ales în condițiile în care se apropie și vacanța, e important, cred eu, să nu spunem stop procesului de învățare. Pe copiii mici o pauză așa lungă poate să-i aducă în punctul în care chiar să uite ce au învățat. În ceea ce privește limbile străine, lucrurile sunt și mai sensibile. O limbă străină se uită dacă nu e exersată.
  • Lecțiile se desfășoară într-un mediu familiar copilului și, implicit, sunt mai puțini factori noi și, eventual, perturbatori, care ar putea să îi distragă atenția.
  • În cazul copiilor mai micuți, lecțiile online pot contribui și la dezvoltarea motricității prin folosirea mouse-ului și efectuarea diferitelor exerciții cu acesta. De asemenea, pot fi o modalitate bună prin care cel mic se poate împrieteni într-un mod mai sănătos cu un computer.

Dezavantajele lecțiilor online:

  • Nu e sănătos pentru copii să petreacă prea mult timp în fața ecranelor, iar acest nesănătos are o mulțime de aspecte pe care nu le voi enumera aici. Știți, totuși, că, în general, nu susțin ecranele, dar, în același timp, cred și în echilibru. Pandemia ne-a arătat că avem mare nevoie de tehnologie și, în același timp, ne-a reamintit cât de important este să o folosim în mod responsabil. În ceea ce îi privește pe copii, e important să fim atenți la timpul pe care îl petrec în fața ecranelor și la conținutul pe care îl urmăresc. Lecțiile propuse de Novakid au câteva avantaje din acest punct de vedere. În primul rând, ele durează doar 25 de minute și, în general, se recomandă să facem două lecții pe săptămână, ceea ce, din punctul meu de vedere, e mai mult decât rezonabil. În al doilea rând, ele sunt interactive și seamănă, parțial, cu un apel video. Animațiile din cadrul exercițiilor nu sunt încărcate și obositoare și nu se compară cu multe dintre desenele animate la care atât de mulți copii privesc. Prin urmare, avantajele sunt, cred eu, mult mai mari decât eventualele dezavantaje. E important și să reglăm luminozitatea monitorului în așa fel încât să fie cât mai puțin obositoare pentru ochii copilului și, în general, să îl urmărim cu atenție și să îl ajutăm când are nevoie.
  • Pot apărea diverse probleme tehnice, dar adevărul e că diverse probleme pot apărea oricând, chiar și atunci când vorbim despre întâlnirile față în față.
  • Uneori, comunicarea e dificilă atunci când sunt mai mulți participanți. Îmi vin în minte lecțiile pe Zoom, unele în care trona haosul și din care copiii nu înțelegeau nimic. În continuare cred că, atunci când vorbim despre copii micuți, aceste lecții fac mai mult rău decât bine. În ceea ce privește lecțiile de pe Novakid, acest dezavantaj nu există pentru că lecțiile sunt 1 la 1, la lecție participând doar profesorul și copilul.

Avantajele învățării prin joacă:

  • Copilul face ceea ce îi place și face asta cu drag sau, cu alte cuvinte, e bucuros și plin de viață, adică exact ceea ce ne dorim noi, părinții , pentru copiii noștri.
  • Copilul învață să iubească învățarea și să își dorească să învețe. Școala nu trebuie să fie neplăcută și oferindu-i copilului oprtunitatea de a învăța și prin joacă, îi arătăm cât de frumos este să înveți.
  • Se dezvoltă motivația intrinsecă. Copilul învață să facă lucuri pentru că își dorește și pentru că îl fac să se simtă bine și nu pentru a primi diverse recompense externe.
  • Cunoștințele se fixează mult mai bine pe termen scurt și pe termen lung. Cum ar veni, copilul pleacă cu lecția învățată.

Dezavantajele învățării prin joacă

Din punctul meu de vedere, învățarea prin joacă nu are, cu adevărat, dezavantaje sau nu pentru copil. Da, e nevoie ca adultul să muncească mai mult și să investească mai multe resurse, iar asta se poate traduce uneori în costuri suplimentare. La Novakid există sprijin și pe această parte. Putem deveni membri în Clubul Părinților Activi Novakid, fapt ce oferă multe avantaje, între care și reduceri sau recompense care pot face lecțiile mai accesibile din punct de vedere financiar.

De asemenea, ceea ce ar putea părea un dezavantaj e, de fapt, un avantaj. E normal ca într-o lecție în care învățarea se desfășoară prin joacă să acoperim mai puțină informație decât într-una clasică, dar faptul de a transmite cunoștințe nu presupune neapărat asimiliarea lor de către elev. Putem vedea asta în școlile clasice unde, pe hârtie, copiiilor li se transmit foarte multe informații, dar, în practică, ei cunosc mult mai puține. Așadar, cred că nu ar trebui să cădem în această capcană și nici să folosim în mod greșit verbul „a învăța” sau să-l considerăm sinonim cu „a preda”. Am învățat astăzi 5 cuvine noi ar trebui să însemne fix asta. Mi s-au predat astăzi 20 de cuvinte noi e din altă poveste.

Experiența noastră cu Novakid

Noi am testat Novakid săptămâna trecută. Mi-au tot apărut pe Facebook unde au niște reclame frumoase și eram deja tentată să încercăm și noi, dar m-am hotărât în momentul în care în comunitatea SuperBlog a apărut o probă extra concurs susținută de Novakid. I-am povestit lui Tudor (7 ani) despre ei și l-am întrebat dacă vrea să încerce. Atunci când el a răspuns afirmativ, am programat lecția gratuită. Partea asta mi-a plăcut foarte mult pentru că totul a fost ușor și rapid, erau lecții disponibile la aproape toate orele și am putut alege fix ce se potrivea programului nostru. Mai departe, am primit un mail cu instrucțiuni de unde am aflat inclusiv despre limbajul secret al semnelor, cum l-am numit noi, adică acele gesturi pe care copilul trebuie să le exerseze pentru a putea înțelege ce spune profesorul în cazul în care nu știe deloc engleză. Sunt vreo 6 și copiilor le-a plăcut mult să ne jucăm în felul acesta. De asemenea, în contul nostru am găsit și o prezentare a profesoarei și, în felul acesta, Tudor a putut să o cunoască înainte de a începe lecția.

În ziua în care s-a desfășurat lecția, cu vreo trei ore înainte, am primit un e-mail prin care mi se confirma disponibilitatea profesorului și prin care eram rugată și eu să confirm prezența lui Tudor. Asta m-a luat puțin prin surprindere pentru că eu nu îmi verific mailul atât de des, dar până la urmă a fost ok. Am primit și sms pe telefon, ca să nu uităm și am fost încurajați să intrăm pe platformă cu zece minute înainte. Aici am fost din nou surprinsă. În general nu-mi place să aștept și Tudor nu-i obișnuit să stea în fața computerului, dar am zis, totuși, să intrăm din timp. Surpriza a fost că pe băiețel îl așteptau niște jocuri și cele 10 minute au trecut cât ai zice pește. De altfel, jocuri și activități extra sunt disponibile mereu în platformă, în contul nostru, iar acesta e un plus pentru cei care doresc să studieze intens.

Profesoara a apărut pe ecran la ora stabilită și era toată numai un zambet. Mi-au plăcut mult atitudinea pozitivă, răbdarea și încurajările. I-au plăcut și lui Tudor. Când l-am întrebat dacă a fost ceva ce nu i-a plăcut, a zis că doar faptul că vorbea în altă limbă, dar, chiar și așa, a înțeles destul de bine ce spunea. În plus, mie mi-a plăcut naturalețea cu care spunea că e în regulă atunci când el nu știa să răspundă la întrebări.

Faptul că lecția a durat doar 25 de minute a fost, iarăși, un avantaj. La început, când auzim asta, ar putea să ne pară puțin, dar pentru un copil e mai mult decât suficient. Dacă suntem atenți la cei mici, observăm ușor că, în timpul lecțiilor mai lungi, ei obosesc și deja nu mai sunt atenți în partea a doua a lecției. E important să fim atenți la calitate și nu la cantitate. Mai mult nu înseamnă neapărat mai bun.

După lecție am primit un mail cu feedback-ul profesoarei. Mi-a plăcut că a punctat exact ce a făcut Tudor bine, i l-am citit și lui și băiețelul a fost încântat. A primit și teme, lucru care iar m-a luat prin surprindere, dar m-am liniștit imediat când am văzut că erau exerciții frumoase și intuitive pe care el le-a rezolvat rapid și, foarte important, a făcut asta cu drag. Ba chiar a zis că mai vrea și abia asteaptă temele urmatoare (!).

Per total a fost o experiență frumoasă și utilă care ne-a plăcut mult. Există și o aplicație pe care părinții o pot instala și unde pot programa orele sau pot urmări progresul copilului. De asemenea, există și opțiunea de a schimba profesorul. Totul e simplu și intuitiv, în platformă putem vedea toți profesorii și putem alege omul care se potrivește cu cel mic și da, comunicarea cu părintele se desfășoară în limba română, deci nu e musai că părinții să cunoască engleza.

La final, pentru că tot ne place să ne jucăm și pe partea asta, vă las o scurtă prezentare care conține și o mică părticică din lecția la care a participat Tudor.

Dacă v-am făcut curioși, puteți încerca și voi o lecție de probă gratuită la Novakid. Nu uitați nici de Clubul Părinților Activi Novakid prin intermediul căruia putem contribui împreună la crearea unei lumi în care copiii învăță cu drag și, în același timp, suntem răsplătiți pentru asta prin bonusuri și reduceri care fac lecțiile mai accesibile.

Articol scris pentru proba extra-concurs Novakid lansată via SuperBlog

Surse foto – arhivă personală, super-blog.eu, novakid.ro

Un comentariu Adăugă-le pe ale tale

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s